Materiał przygotowany dzięki środkom Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otrzymanych za pośrednictwem Województwa Mazowieckiego.
DIAGNOZA I CO DALEJ?
Opracowanie to jest wynikiem wielu naszych rozmów z rodzicami i opiekunami dzieci z deficytami rozwojowymi, którzy po otrzymaniu diagnozy stają wobec kolejnych wyzwań związanych zapewnieniem dziecku optymalnego wsparcia. Równocześnie są zazwyczaj przytłoczeni obawami o przyszłość potomka i sami często powinni otrzymać pomoc, by sprostać postawionym przed nimi wyzwaniom. Mamy nadzieję, że okażą się przydatne.
Materiał do pobrania (PDF - kliknij aby wyświetlić i pobrać plik): PLIK DO POBRANIA
Wychowanie każdego dziecka, a zwłaszcza dziecka z deficytami rozwojowymi, to zadanie bardzo wyczerpujące zarówno psychicznie jak i fizycznie. Jeśli jest ktoś, kto może i chce pomóc, warto z tej pomocy skorzystać.
Diagnoza formalna a diagnoza funkcjonalna
Obserwując rozwój małego dziecka zwracamy uwagę na osiąganie przez nie „kluczowych” umiejętności – często nazywanych „kamieniami milowymi rozwoju”. Specjaliści wielokrotnie zadają rodzicom pytania dotyczące tego, kiedy się pojawiły. Jeśli dziecko w określonym wieku nie nabywa potrzebnych mu umiejętności, to trzeba szukać tego przyczyny. Oczywiście należy tu brać poprawkę na indywidualne różnice – każde dziecko jest inne - oraz uwarunkowania środowiskowe ( np. dwujęzyczność).
Z punktu widzenia organizacji działań terapeutycznych, istotne jest ustalenie mocnych stron i deficytów oraz wyznaczenie priorytetów do terapii. Powinno to być poprzedzone diagnozą medyczną i psychologiczną. Często, by móc skorzystać ze zorganizowanych form wsparcia dziecka i rodziny, potrzebne jest uzyskanie określonych dokumentów (np. opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o niepełnosprawności), a do ich uzyskania są potrzebne zaświadczenia od lekarzy. Wiedza o tym jak np. funkcjonują zmysły dziecka (czy dobrze słyszy, dobrze widzi) jest konieczna do przygotowania planu terapii.
Niezależnie od formalnej diagnozy – koniecznej często do uzyskania wsparcia np. w placówce oświatowej, warto regularnie oceniać poziom funkcjonowania dziecka i zgodnie z tą diagnozą planować działania terapeutyczne.
Diagnoza formalna – czyli nazwanie rodzaju ewentualnej niepełnosprawności - u małych dzieci bywa często problematyczna – trudno w wielu przypadkach odróżnić opóźnienie rozwoju psychoruchowego od niepełnosprawności – jednak jest zazwyczaj niezbędna dla uzyskania potrzebnych dla organizacji wsparcia terapeutycznego dokumentów takich jak: orzeczenie o niepełnosprawności czy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego .
Niepokojące sygnały
Orzeczenia i opinie
Orzeczenie o niepełnosprawności
Dla kogo: osoby ze zdiagnozowaną niepełnosprawnością; w przypadku dzieci do 16 r.z. nie określa się stopnia niepełnosprawności ale wskazuje potrzebny zakres wsparcia. Niepełnosprawność dziecka zespół orzeka na czas określony (często na 2-3 lata) jednak na okres nie dłuższy, niż do ukończenia przez dziecko 16. roku życia.
Gdzie się udać: osoby mieszkające w Warszawie: Miejski Zespół Orzekania o Niepełnosprawności, ul. Gen. Andersa 5
Potrzebne dokumenty:
⦁ wniosek o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności (dla osoby do 16 roku życia)
⦁ zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia wydane dla potrzeb zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności (wystawione nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku),
⦁ poświadczone za zgodność z oryginałem kserokopie dokumentacji medycznej tj. historii choroby z poradni specjalistycznych, wyników badań specjalistycznych, kart informacyjnych leczenia szpitalnego. Uwierzytelnienia kopii dokumentacji może również dokonać pracownik Zespołu, po okazaniu oryginału do wglądu.
Ważne: Kopie dokumentacji medycznej, które nie są poświadczone za zgodność z oryginałem, nie stanowią dowodu w postępowaniu o wydanie orzeczenia, w związku z czym nie będą przyjmowane (źródło: https://wcpr.pl/nasze-uslugi/osoby-niepelnosprawne/orzekanie-o-niepelnosprawnosci)
Co uzyskujemy: potrzebne dla uzyskania zasiłków (uaktualnić stan na 2019) ulgi rehabilitacyjnej, zniżek na przejazdy, korzystania ze środków PEFRON-u (np dofinansowania turnusów rehabilitacyjnych (…). Wiele fundacji wymaga posiadania orzeczenia o niepełnosprawności, by objąć dziecko opieką
Odpłatność: wydanie orzeczenia jest bezpłatne.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (KS)
Dla kogo: Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego są wydawane dzieciom i młodzieży:
• niepełnosprawnym,
• niedostosowanym społecznie,
• zagrożonym niedostosowaniem społecznym,
które wymagają specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Odnosi się do dzieciw wieku przedszkolnym – od 2,5 r. ż i szkolnym do ukończenia nauki w szkole ponadpodstawowej – maksymalnie do 24 roku życia.
Niepełnosprawność definiowana jest wyłącznie w ramach poniższych “kategorii” i tak:
1.dzieci niesłyszące,
2. dzieci słabosłyszące,
3. dzieci niewidome,
4. dzieci słabowidzące,
5. dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
6. dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
7. dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
8.dzieci z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera,
9.dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Gdzie się udać: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna właściwa dla placówki oświatowej (przedszkole, szkoła), do której dziecko uczęszcza, a jeśli jeszcze nie chodzi do przedszkola – to właściwa dla miejsca zamieszkania dziecka
Potrzebne dokumenty:
♦ wniosek do zespołu orzekającego,
♦ zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka/ucznia starającego się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
♦ druk opinii z przedszkola/szkoły o sytuacji dziecka/ucznia starającego się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanej dla potrzeb Zespołu Orzekającego w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - jeśli dziecko uczęszcza już do placówki.
Co uzyskujemy: orzeczenie to określa warunki kształcenia – w tym właściwą placówkę (specjalna, integracyjna, ogólnodostępna) i zalecenia do objęcia dziecka opieką terapeutyczną na terenie placówki oświatowej. Przedszkole/szkoła jest zobowiązana przygotować dla dziecka posiadającego KS tzw. IPET ( Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny) zawierający plan pracy terapeutycznej uwzględniający zalecenia z orzeczenia oraz ewaluować go, co najmniej dwa razy w roku szkolnym – tworząc WOPFU (Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia)
Odpłatność: wydanie orzeczenia o potrzebie KS jest bezpłatne
Ważne: Orzeczenie to wydaje się na dany okres edukacyjny (np. na czas edukacji przedszkolnej, nauczanie początkowe itd.). Na następnym etapie edukacji dziecka komisja w poradni od nowa ocenia czy są wskazania do wydania KS (oczywiście jeśli rodzice o to wnioskują).
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWR)
Dla kogo: dzieci z niepełnosprawnością w wieku od 0 do 6 lat - lub do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej (jeśli dziecko ma odroczony obowiązek szkolny). Podobnie jak w przypadku orzeczenia o potrzebie KS stosowane są podane “kategorie” niepełnosprawności:
1.dzieci niesłyszące,
2. dzieci słabosłyszące,
3. dzieci niewidome,
4. dzieci słabowidzące,
5. dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
6. dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
7. dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
8.dzieci z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera,
9.dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi)
Gdzie się udać.Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna właściwa miejsca zamieszkania dziecka, a jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola - to rejonowa poradnia placówki.
Potrzebne dokumenty:
♦ wniosek do zespołu orzekającego,
♦ zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka/ucznia starającego się o 0pinię
♦ opinia z przedszkola o sytuacji dziecka starającego się o opinię wydana dla potrzeb Zespołu Orzekającego w Poradni Psychologiczno-Pedagogicnej - jeśli dziecko uczęszcza już do placówki.
Co uzyskujemy: możliwość realizacji 4-8 godzin miesięcznie zajęć terapeutycznych zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii. Zajęcia można realizować w wybranej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub placówce oświatowej posiadającej zespół wczesnego wspomagania rozwoju. (aktualny wykaz placówek WWR - uzupełnić)
Odpłatność: wydanie opinii jest bezpłatne
Metody i formy wsparcia dziecka z deficytami rozwojowymi
Ważne:
Rodzic nie jest terapeutą – nawet jeśli przejmuje w określonych sytuacjach jego rolę. Czasem ważniejszy jest wspólny spacer niż kolejne ćwiczenia;
Wychowując dziecko uczymy je samodzielności – nie wyręczajmy dzieci w tym, co mogą zrobić same;
Rodzic ma prawo znać plan terapii i jej cele – terapeuta ma obowiązek je z rodzicem omówić. Terapia powinna być dostosowana do potrzeb konkretnego dziecka;
Większość terapeutów woli pracować z dzieckiem gdy nie ma rodzica w sali, ale kilka pierwszych spotkań z nową osobą, warto odbyć wspólnie by dać potrzebne poczucie bezpieczeństwa maluchowi. Najmłodsze dzieci często uczestniczą w zajęciach z opiekunem;
Więcej nie znaczy lepiej – dzieci potrzebują zabawy i odpoczynku; lepiej efektywniej wykorzystać czas terapii np. poprzez ścisłą współpracę między terapeutami dziecka, niż wozić dziecko na zajęcia w wiele różnych miejsc;
Nowoczesne podejście terapeutyczne zakłada współpracę specjalistów z różnych dziedzin - warto z tego korzystać;
Wielospecjalistyczna diagnoza jest podstawą skutecznej terapii.
Trójkąt terapeutyczny
SUO – specjalistyczne usługi opiekuńcze
Dla kogo: przeznaczone są dla osób z zaburzeniami psychicznymi, czyli osób chorych psychicznie (wykazujących zaburzenia psychotyczne) oraz osób upośledzonych umysłowo wymagających wsparcia w codziennym życiu. Ustawodawca dopuszcza również objęcie w wyjątkowych sytuacjach tym wsparciem dzieci i młodzieży. Ostatnio coraz częściej korzystają z nich rodziny z dzieckiem z diagnozą autyzmu (traktowanego jako zaburzenie psychiczne).
Gdzie się udać: wnioski o przyznanie SUO należy składać w Ośrodku Pomocy Społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania rodziny.
Potrzebne dokumenty: zaświadczenie od neurologa lub psychiatry, lekarz określa w nim tygodniowy wymiar godzinowy;
Co uzyskujemy: świadczenia zdrowotne (również terapeutyczne) lub inne form pomocy i opieki w środowisku rodzinnym – rodzice najczęściej korzystają ze wsparcia terapeuty lub opiekuna na terenie domu, można również uzyskać pomocw odprowadzaniu dziecka na zajęcia.
Odpłatność: ustala się w zależności od dochodu na osobę w rodzinie.
Aneks
Przydatne linki:
https://edukacja.um.warszawa.pl/ksztalcenie-specjalne
https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/specjalistyczne-uslugi-opiekuncze
- informacja o SUO
https://niepelnosprawni.gov.pl/ - strona Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
http://www.niepelnosprawni.pl/ - aktualne informacje dotyczące aspektów praktycznych i prawnych
https://niegrzecznedzieci.org.pl/ - strona zawiera wiele przydatnych informacji zwłaszcza dla rodziców dzieci z ZA
Wykaz warszawskich Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych (PPP):
DZIELNICA |
NAZWA |
ADRES |
Bemowo |
PPP nr 20 |
ul. Powstańców Śląskich 17 01-381 |
Białołęka |
PPP nr 21 |
ul. Marywilska 44 03-042 |
Bielany |
PPP nr 10 |
ul. Wrzeciono 24 01-963 |
Mokotów |
Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna dla Dzieci i Młodzieży ze Środowisk Zagrożonych Alkoholizmem "OPTA" |
ul. Wiśniowa 56 02-520 |
Mokotów |
Poradnia Specjalistyczna Młodzieżowy Ośrodek Profilaktyki i Psychoterapii "MOP" |
ul. Boryszewska 4 00-781 |
Mokotów |
PPP nr 8 |
ul. Stępińska 6/8 00-739 |
Mokotów |
PPP nr 7 |
ul. Ludwika Narbutta 65/71 02-524 |
Ochota |
Specjalistyczna PPP "Uniwersytet dla Rodziców" |
ul. Raszyńska 8/10 02-026 |
Ochota |
Specjalistyczna PPP "TOP" |
ul. Raszyńska 8/10 02-026 |
Ochota |
PPP nr 9 |
ul. Radomska 13/21 02-323 |
Praga Południe |
PPP nr 4 |
ul. Mińska 1/5 03-806 |
Praga Południe |
PPP nr 16 |
ul. Siennicka 40 04-393 |
Praga Północ |
PPP nr 5 |
ul. Otwocka 3 03-759 |
Śródmieście |
PPP nr 12 |
ul. Dzielna 1A 00-162 |
Śródmieście |
PPP nr 11 |
Aleje Jerozolimskie 30 lok. 5 00-024 |
Śródmieście |
PPP nr 1 |
ul. Złota 9 00-019 |
Targówek |
PPP nr 13 |
ul. św. Jacka Odrowąża 75 03-310 |
Ursus |
PPP nr 15 |
ul. Dzieci Warszawy 42 02-495 |
Ursynów |
PPP nr 19 |
ul. Migdałowa 4 lok. 46 02-796 |
Ursynów |
PPP nr 18 |
ul. Koncertowa 4 02-787 |
Wawer |
PPP nr 17 |
ul. Żegańska 1A 04-713 |
Wesoła |
PPP nr 23 |
ul. 1 Praskiego Pułku WP (Wesoła) 8 05-075 |
Wilanów |
PPP nr 24 |
Aleja Rzeczypospolitej 14 02-972 |
Włochy |
PPP nr 22 |
ul. Malownicza 31A 02-272 |
Wola |
PPP nr 2 |
ul. Księcia Janusza 45/47 01-452 |
Wola |
PPP nr 6 |
ul. Zawiszy 13 01-167 |
Wola |
PPP nr 14 |
ul. Zawiszy 13 01-167 |
Żoliborz |
PPP nr 3 |
ul. Alojzego Felińskiego 15 01-513 |
Zadanie publiczne sfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otrzymanych za pośrednictwem Województwa Mazowieckiego
Powiedz znajomym, że Fundacja Bliżej już działa!
Przekazanie dalej informacji o tym,
że istniejemy będzie dla nas wielkim wsparciem. Dziękujemy!
Wspieramy dzieci niepełnosprawne oraz zagrożone niepełnosprawnością i ich rodziny.
Jesteśmy bliżej potrzeb naszych podopiecznych, dzięki zaangażowaniu w ich codzienne życie.
Pomagamy Uchodźcom z Ukrainy, ich dzieciom i rodzinom
W kilku słowach o tym, co robimy
Fundacja Bliżej, w Warszawie od 2017 r.
numer regon 36884413500000
numer KRS 0000704216